Kjære barselmamma

Uncategorized Feb 15, 2020

Dette innlegget er til deg som barselmamma.

Til deg som så gjerne skulle vært tilbake i de gamle klærne dine igjen, som så gjerne skulle hatt huset på stell og som så gjerne skulle klare å fikse alt på strak arm! Men som kjenner på at barseltiden ikke er så lett som du trodde den skulle bli!

Jeg tror jeg vet noe om hvordan du har det.

For min del så var hver eneste del av det å være gravid var utrolig tøft. Morgenkvalmen var ikke bare morgenkvalme og det gikk ikke bort etter de første 3 månedene heller. Jeg la på meg vekt som om det skulle vært deltidsjobben min. Bekkenet verket, føttene verket og jeg var trøtt; hele tiden.

Og så kom alle bekymringene i tillegg.

Hva om han blir skadet av at jeg drikker for mye kaffe? Hva hvis jeg spiser grønnsaker som ikke er vasket eller ikke er økologisk. Hva når jeg får cravings og får i meg for mye sukker. Blir han skadet av det? Tenk om han slutter å "puste". Tenk om navlestrengen legger seg rundt halsen. Tenk om det ikke ville gå bra?

Bekymringene var mange.

Jeg gledet meg helt vilt til å få ut babyen. Jeg dagdrømte om masse babykos, trilleturer og besøk til venner. Jeg gledet meg til å få kroppen min tilbake, og til å kunne spise og trene det jeg ville uten å bekymre meg. Sove lengre siden vi da kunne være to som byttet på å passe babyen.

Jeg trodde virkelig at graviditeten skulle være den vanskeligste delen.

Etter en tøff fødsel hadde jeg lite krefter de første dagene da jeg mistet mye blod under fødselen. Jeg hadde sjukt mye melk, puppene var harde som stein og det  sprutet melk over alt. I tillegg hadde jeg ammeproblemer og det blødde hver gang jeg ammet.

Hjemme med mini ble jeg mildt sagt litt overveldet. Jeg var så forelska i den lille klumpen og jeg fikk en sinnsykt stor beskyttelsestrang. Plutselig var jeg mamma, og jeg var ikke forberedt i det hele tatt. Alle bekymringene jeg hadde når han var inni magen min kunne ganges med 100. Søvn var ikke-eksisterende; jeg holdt meg våken for å følge med på at han pustet, og i tillegg våknet han hver time hele døgnet de første månedene.

Jeg lagde barselbesøk, jeg bakte boller til den store gullmedalje og plutselig ble det viktig for meg å vaske vinduer (!!!) før besøk. 



Den første tiden med baby var sjukt tøff. Og jeg sa selvsagt ikke til noen hvor sliten jeg faktisk var. Jeg skulle klare alt selv.  Helt til det toppet seg og det klikket for meg. Da fortalte jeg alt til mannen min, og først da kunne han hjelpe meg slik at totalbelastningen ble til å leve med.

Det å bli mamma er for mange av oss skikkelig overveldende. Er du en av de som elsket hvert minutt av barseltiden: ingenting er bedre. Men for deg som hadde det som meg: så vil jeg bare gi noen tips til deg.

  1. Du trenger ikke klare alt selv.

    Spør familie og venner om de kan lage mat når de kommer på besøk, eller bare servere litt frukt fra butikken. De kommer ikke på besøk for å bli vartet opp. De vil bare se deg og babyen, og de aller fleste blir glad for å kunne hjelpe. Jeg hadde blitt skikkelig stolt om noen hadde spurt meg om hjelp i barseltiden og sjansen er stor for at de rundt deg også vil bli glad for å kunne bidra.

  2. Legg ned listen for hva du skal klare i barseltiden.

    Ha to mål: ta vare på baby, ta vare på deg selv. Så kan huset være så mye kaos det bare vil! Den første tiden trenger du tid for å komme deg etter fødsel, og du bruker mye av energien din på å bli kjent med den nye babyen, på å amme og til å få hverdagen til å gå seg til. Det er helt ok å legge ned listen den første tiden.

  3. Du trenger ikke smette tilbake i de gamle klærene dine på 1-2-3.

    Den første tiden med baby er som sagt unntakstilstand. Det er helt normalt å ha stor mage og en god del kilo ekstra etter en graviditet og fødsel. De færreste av oss får flat mage i løpet av den første uken, eller de første månedene for den saks skyld. Det trenger du ikke forvente av deg selv heller. Når ting får gå seg til har du mer overskudd til å trene og du har mindre cravings; da er det også lettere å spise sunt og i passe mengder.

  4. Kom deg ut av huset.

    Bare det å gå tur og få frisk luft hjelper på overskuddet, og det er skikkelig godt å komme seg ut av husets fire vegger når du kjenner deg klar. Du stresser ned, får mer energi og mer positive tanker.

  5. Møt venner.

    Når den første kaostiden har lagt seg anbefaler jeg virkelig å møte gode venner. Du trenger ikke rydde huset, bake kaker og vaske vinduer først. Bare be vennene dine komme innom en tur, få litt avlastning og en god latter. Eller møt de på en liten tur eller kafè når du er klar for det. 

 

Hvordan var/ er barselstiden for deg?

Vil du komme i gang med trening og et sunt kosthold slik at du blir sterkere, strammer opp, går ned i vekt, får masse energi og føler deg skikkelig bra?

Bli med på gratis nettforedrag tirsdag 4. mai kl. 11.00 da vel. Hold av plassen din her.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.